Inventory Dissertations Film Studies (NL and B)


Update: January 2018
Peter Bosma
 
Intention: to offer a full overview, from the eighties till the present.

Attention: this overview is a work in progress!
additions and corrections are welcome.

20th century
  1. Bildereyst, Daniel, American Television Fiction Hegemony in Europe, Brussel: phd VUB, 1993.
  2. Bordewijk, Cobi, Pinter Appeal: A Comparitive Study of Respons to Homecoming, Amsterdam, 1988.
  3. Convents, Guido, Cultuurvernieuwing in het groot en ondernemerschap in het klein: Ontstaan en doorbraak van een universeel filmvermaak in België. Leuven: phd Universiteit van Leuven, 1999. Published as: Van kinetoscoop tot café-ciné: De eerste jaren van de film in België 1894-1908. Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2000.
  4. Dibbets, Karel. Handelseditie: Sprekende film: De komst van de geluidsfilm in Nederland, 1928 – 1933, Amsterdam: Cromwinckel, 1993 (phd UvA).
  5. Dittrich, Kathinka, Achter het doek: Duitse emigranten in de Nederlandse speelfilm in de jaren dertig, phd UvA, 1987. Published: Houten: Het Wereldvenster, 1987.
  6. Driel, Hans van. De semiosis: De semiotiek van C.S. Peirce in verband gebracht met het verschijnsel film (Tilburg, phd KUB, 1993).
  7. Hogenkamp, Bert, Deadly Parallels: Film and the Left in Britain 1929 - 1939. London: Lawrence & Wishart, 1986. Sequel: Film, Television and the Left in Britain 1950 to 1970, London: Lawrence & Wishart, 2000.
  8. Kattebelt, Chiel. Theater en film: een aanzet tot een systematische vergelijking vanuit een rationaliteits-theoretisch perspectief, Utrecht, phd UU, 1991.
  9. Kester, Bernadette, Filmfront Weimar: Representatie van de Eerste Wereldoorlog in Duitse films uit de Weimarperiode (1919 - 1933). Hilversum: Verloren, 1998. English edition: Film Front Weimar: Representations of the First World War in German Films of the Weimar Period 1919-1933, Amsterdam: Amsterdam UP, 2003.
  10.  Pisters, Patricia. From Eye to Brain: Gilles Deleuze: Refiguring the Subject in Film Theory (Amsterdam: phd Universiteit van Amsterdam, 1998). Published: Stanford UP, 2001.
  11. Post, Jack, Optische effecten in de film: Aanzetten tot een semiotische analyse, Leuven: uitgeverij Peeters, 1998.
  12. Simons, Jan. Film, Language and Conceptual Structures: Thinking Film in the Age of Cognitivism (Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 1995).
  13. Smelik, Anneke. And the Mirror Cracked: A Study of Rhetoric in Feminist Cinema. (Amsterdam, phd UvA, 1995). Published: London: Macmillan, 1998.
  14. Tan, Ed Film als emotiemachine: De affectstructuur van de traditionele speelfilm. Een psychologische studie (Amsterdam, phd UvA, 1991). English edition: Emotion and the Structure of Narrative Film: Film as Emotion Machine, Mahwah (NJ): Lawrence Erlbaum, 1996.
  15. Verdaasdonk, D. Beroep: filmregisseur: Het verkrijgen van continuïteit in een artistiek beroep, Zeist: Kerckebosch, 1990 (phd Erasmus Universiteit Rotterdam).
  16. Verstraten, Peter, Screening Cowboys: Reading Masculinities in Westerns, Amsterdam: phd Universiteit van Amsterdam, 1999.
  17. Wolff, J. Ph. Production is the key in the film industry: Evaluatie van het speelfilmbeleid in het kader van het mediabeleid van de Europese Unie, Lelystad: stichting IVO, 1998 (phd Erasmus Universiteit Rotterdam).
 
 
21th Century
 
Sources of the phd flow in The Netherlands: Universiteit Utrecht (UU), Universiteit van Amsterdam (UvA), Vrije Universiteit (VU), Rijksuniversiteit Groningen (RuG), Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Universiteit Leiden (UL), Universiteit Maastricht (UM).
Sources of the phd flow in Flanders: Universiteit Gent (UG), Universiteit Antwerpen (UA), Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven), Vrije Universiteit Brussel (VUB).
 
· Aasman, S. I., Ritueel van huiselijk geluk: een cultuurhistorische verkenning van de familiefilm, phd Rijksuniversiteit Groningen, 2004. Published: Amsterdam: Het Spinhuis, 2004.
· Beusekom, Ansje van, Film als kunst: Reacties op een nieuw medium in Nederland, 1895-1940, phd Vrije Universiteit, 1998). Published as:Kunst en Amusement: Reacties op de film als nieuw medium in Nederland 1895-1940, Haarlem: Arcadia, 2001.
· Blom, Ivo, Pionierswerk: Jean Desmet en de vroege Nederlandse filmhandel en bioscoopexploitatie 1907-1921, phd Universiteit van Amsterdam, 2000. Published as: Jean Desmet and the Early Dutch Film Trade, Amsterdam: Amsterdam UP, 2003. On-line available: http://dare.uva.nl/document/133231.
· Brouwers, Anke, Feeling Through the Eyes, the Legacy of Sentimentalism in Silent Hollywood: The Films of Mary Pickford and Frances Marion, phd Universiteit Antwerpen, 2011.
· Canjels, Rudmer, Beyond the Cliffhanger: Distributing Silent Serials. Local Practices, Changing Forms, Cultural Transformation, phd Universiteit Utrecht, 2005.
· Carels, Edwin, Animation Beyond Animation: A Media-Archeological Approach, phd Ugent, 2014.
· Desloovere, Karl, De geschreven audiovisuele articulatie van het filosofische denken, phd Vrije Universiteit Brussel, 2004 (4 dvd).
· De Vinck, Sophie, Revolutionary Road? Looking back at the position of the European film sector and the results of European-level film support in view of their digital future. A critical assessment, phd VUB 2011.
· Ebbers, Joris, Organizational dynamics in social networks: Contracts and reputation in the film industry, phd Universiteit van Amsterdam, 2009.
· Engelen, Leen, De verbeelding van de Eerste Wereldoorlog in de Belgische speelfilm (1913-1939), phd KU Leuven, 2005.
· Feenstra, Pietsie, La Construction de Nouvelles Figures Mythiques dans le Cinéma Espagnol de l’Après-Franquisisme (1975-1995), phd Sorbonne Nouvelle/ Paris III, 2001.
· Förster, Annette, Histories of Fame and Failure: Adriënne Solser, Musidora, Nell Shipman: Women Acting and Directing in the Silent Cinema in The Netherlands, France and North America, phd Universiteit Utrecht, 2005.
· Goossens, Guido, Verloren zonsondergangen: Hans Jürgen Syberberg en het linkse denken over rechts in Duitsland, phd Universiteit Maastricht, 2003. Published: Amsterdam UP 2004.
· Hagener, Malte, Moving Forward, Looking Back: The European Avant-Garde and the Invention of  Film Culture 1919-1939, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007 (phd Universiteit van Amsterdam).
· Hofstede, Bart. In het wereldfilmstelsel: Identiteit en organisatie van de Nederlandse film sedert 1945 (phd Erasmus Universiteit Rotterdam, 2000). Published as: Nederlandse cinema wereldwijd: De internationale positie van de Nederlandse film, Amsterdam: Boekmanstudies, 2000.
· Kamp, Miriam van de,%u2028Where corporate culture and local markets meet: Music and film majors in the Netherlands, 1990-2005.%u2028phd Erasmus Universiteit Rotterdam, 2009.
· Kersten, Annemarie, Terms of Enjoyment: Film Classification and Critics’ Discourse in Comparative Perspective, phd Erasmus Universiteit Rotterdam, 2012. URL: http://repub.eur.nl/res/pub/37945/Annemarie%20Kersten_Dissertation%20Terms%20of%20Enjoyment.pdf
· Klerk, Nico de, Showing and Telling: Film Heritage Institutes and Their Performance of Public Accountability, phd Universiteit Utrecht 2015, handelseditie Delaware: Vernon Press, 2017.
· Lameris, Bregje, Opnieuw belicht: de pas de deux tussen de filmmuseale praktijk en filmhistorische debatten, Utrecht: Igitur (phd Universiteit Utrecht), 2007. Handelseditie: Film Museum Practice and Film Historiography: The Case of the Nederlands Filmmuseum 1946-2000. Amsterdam: Amsterdam UP 2017.
· Masson, Eef, Watch and learn: Rhetorical Devices in Classroom Films after 1940, Amsterdam: Amsterdam UP 2012 (phd Universiteit Utrecht).
· Mathijs, Ernest, Referentiekaders van filmkritiek: Een onderzoek naar het gebruik van referenties in de interpretatie en evaluatie van David Cronenberg.  phd Vrije Universiteit Brussel, 2000.
· Meers, Philippe, De Europese film op zoek naar een publiek: Een multimethodisch publieksonderzoek naar de filmbeleving van jongeren in het kader van de Europees-Amerikaanse verhoudingen in de mondiale ‘filmed entertainment’-industrie, phd Universiteit Gent, 2003.
· Mes, Tom, V-Cinema: Canons of Japanese Film and the Challenge of Video. phd University Leiden, 2018.
· Oort, Thunnis van, Film en het moderne leven in Limburg: Het bioscoopwezen tussen commercie en katholieke cultuurpolitiek, 1909-1929, Hilversum: Verloren, 2007 (phd Universiteit Utrecht).
· Özen, Mustafa, De opkomst van het moderne medium cinema in de Ottomaanse hoofdstad Istanbul, 1896-1914, Utrecht: phd Universiteit Utrecht, 2007.
· Paalman, Floris, Cinematic Rotterdam: The Times and Tides of a Modern City, Amsterdam: ASCA/ Universiteit van Amsterdam, 2010. Published: Rotterdam: 010 Publishers, 2011.
· Pafort-Overduin, Clara, Hollandse films met een Hollands hart: Nationale identiteit en de Jordaanfilms 1934-1936, phd Universiteit Utrecht, 2012. URL: http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2012-1024-200958/pafort-overduin.pdf
· Pol, Gerwin van der, In the author we trust, University of Amsterdam, 2009.
· Punt, Michael. Early Cinema and the Technological Imaginary (Amsterdam: University of Amsterdam, 2000). Published as: Trowbridge: Cromwell Press, 2000.
· Raesens, Joost. Film en filosofie: Vivre la Difference. Deleuze en de cinematografische moderniteit, Budel: Damon, 2001 (phd Erasmus University Rotterdam).
· Schiweck, Ingo "(…) Weil wir lieber im Kino sitzen als in Sack und Asche": Der deutsche Spielfilm in den besetzten Niederlanden 1940-1945, Münster: Waxmann Verlag, Niederlande-Studien, phd Universität Münster, 2002.
· Schoots, Hans, Bert Haanstra: Filmer van Nederland, Amsterdam, Mets & Schilt, 2009, phd Utrecht University.
· Stalpaert, Christel, De ‘Belgische vrouwelijke filmtaal’ in haar discursieve en visuele praktijk, phd Ghent University, 2002.
· Thanouli, Eleftheria, Post-Classical Narration: a New Paradigm in Contemporary World Cinema, Amsterdam: phd UvA, 2005.
· Thissen, Judith, Moyshe Goes to the Movies: Jewish immigrants, popular entertainment and ethnic identity in New York City (1880-1914), Utrecht, phd Utrecht University, 2001. 
· Stapele, Peter van, Poetics of the Screenplay as Drama-Text, Leiden, 2005.
· Verhoeff, Nanna, After the Beginning: Westerns Before 1915, phd. Utrecht University, 2002. Published as: The West in Early Cinema: After the Beginning, Amsterdam: Amsterdam UP, 2005.
· Valck, Marijke de, Film Festivals: History and Theory of a European Phenomenon That Became a Global Network, phd. Universiteit van Amsterdam, 2006. Published as: Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.
· Verbeke, Noortje, Armand van Coppenolle: Belgisch documentairemaker in de 2e helft van de 20e eeuw, Ghent University, 2005.
· Vijver, Lies van der, Gent Kinemastad: Een multimethodisch onderzoek naar de ontwikkeling van de filmexploitatie, filmprogrammering en filmbeleving in de stad Gent en randgemeenten (1896-2010) als case binnen New Cinema History onderzoek, phd Ghent Universityt, 2011.
· Visch,Valentijn, Looking for Genres: The Effect of Film Figure Movement on Genre Recognition, phd VU, 2007.
· Vojkovic, Sasha, Subjectivity in the New Hollywood Cinema: Fathers, Sons and Other Ghosts, phd. University of Amsterdam, 2001.
· Wilkinson, Maryn, Wonder girls: Undercurrents of resistance in the representation of teenage girls in 1980s American cinema phd University of Amsterdam, 2013.
· Winkel, Roel Vande, Film(journaals) en propaganda in bezet België (1940-1944), phd Ghent University, 2003.